کد مطلب:210772 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

ملاقات امام صادق با منصور در ربذه
منصور در سال 146 كه به طرف حج رفت به رسم معمول در ربذه پیاده شد امام صادق علیه السلام در آنجا با وی ملاقات كرد و درباره چشمه و قنات ابی زیاد در عین ابی زیادی كه عیسی بن موسی در جنگ با محمد پسر عبدالله محض به نام مصادره اموال بنی حسن تصرف كرده بود مذاكره فرمود كه این قنات ملك من است و باید زندگانی اهل بیت از آن تأمین شود ولی منصور پاسخ مثبتی نداده با حسادت گفت چنین توقعی نكنید.

امام صادق علیه السلام فرمود ای منصور خیلی عجله و شتاب مكن و خود را فراموش مكن من در شصت و سومین سال زندگی هستم و در همین سنین بود كه پدر و جدم دنیا را ترك گفته اند.

منصور گفت ای ابوعبدالله می بینی مردم مدینه چگونه علیه من قیام كرده اند و با من به جنگ برخاسته اند - خیال دارم كسی را كه بر سر آنها بفرستم كه تمام اموال و نخلستان ها و املاك و قنوات و چشمه های آنها را بگیرد تا دیگر به مخالفت با من برنخیزند.

امام صادق علیه السلام فرمود سلیمان موقعی كه مورد عطا و لطف الهی شد سپاس و شكر نمود ایوب كه گرفتار و مبتلا گردید صبر و شكیبائی نمود - یوسف در قدرت سلطنت برادران خود



[ صفحه 262]



را عفو كرد تو نیز از آن ها پیروی كن كه از نسلی هستی كه جوانمرد و با گذشت بودند.

این موعظت و نصیحت در منصور مؤثر افتاد و از این خیال درگذشت و به ربیع حاجب خود گفت اموال بنی حسن را به فرزندانشان برگردان.